Hétfő, 2024. Május 6.Ivett, Frida napja  

  Rovatok
. Kezdőlap
. Csemegéző - Ajánló
. Pályázat
. Kitekintő
. Tallózó
. Mozi - Színház
. Könyvajánló
. Olvasóink írták
. Napraforgó
. Korábban írtuk
. Kék Bolygó
. Bemutatkozunk
. Webtanterv
. Archívum
 
 

  Menü
. Kultúrjog
. Kiállítások
. Játszótér
. Linkek
. Kulturális szaknévsor
. REGCIVIL
. Keresés
. Hírlevél
. Partnereink
. Honlapok
szerverünkön
. Impresszum

Szolgáltatásaink
. Szerver üzemeltetés
. Hirdetés
 
 

  Hirdetés
 
 

  Keresés


 
 

  Évfordulók
Évfordulók
1938
Octavian Goga román költő halála

 
 

  Olvasóink írták: 'A CSALÁNLEVESTŐL AZ ORIENSIG' - 4. rész

PROGRESSZÍV MŰVÉSZETI KEZDEMÉNYEZÉSEK A VIHARSAROKBAN A RENDSZERVÁLTÁS UTÁN A CSALÁNLEVESEKTŐL AZ ORIENSEKEN ÁT A 20X20- ASOKIG


 
Folytatásokban közre adjuk Baji Miklós Zoltán (BMZ) intermédia művész 2002. január 22-én, a békéscsabai IFIHáz-ban a fenti címmel elhangzott előadását. Ma a negyedik részt olvashatják. Várjuk esetleges hozzászólásaikat!







Oriens ?92 /I. Kelet- Európai Kultúrbörze/

A rendezvényre a békéscsabai Ifjúsági Ház és az Oriens Alapítvány szervezésében került sor. A kultúrbörze keretén belül Baji Miklós Zoltán kapott megbízást az I. Kelet- Európai Alkotóműhely megszervezésére. A rendezvény Békéscsabán, a Kazinczy utcában, az elhagyott HAFE szerelőcsarnokban, a mai Javipa nyomda helyén kapott helyett. A háromnapos eseményre a felbomlott szocialista tömb egykori tagországaiból kerültek meghívásra a progresszív művészeti csoportok. Az első két napon a belső tér birtokba vétele, átalakítása, beépítése zajlott. A harmadikon következtek a performanszok. Az eseményt hivatalosan Katerina Coscina, az Európai Kulturális Intézet vizuális tanácsadója nyitotta meg.

Lóska Lajos, az Új Művészet hasábjain a következőket írja összegzésképpen:

?Végezetül, ha a Békéscsabán látott performance- okat összehasonlítjuk a ?70- es és a ?80- as években bemutatottakkal- elsősorban El Kazovszkij, Szirtes János, a Böröcz- Révész kettős által előadottakkal-, úgy tűnik, hogy az esztétizáló- intellektuális performanc- szal szemben- ahova még Szirtes mitikus, animális produkciói is sorolhatók- a békéscsabaiak sokkal agresszívebbek, provokatívabbak, mint az előző évtizedben készültek. Mondandójuk is más, inkább nihilt és tanácstalanságot sugalló, amit egyfajta agresszivitással kompenzáltak a művészek. Ezek a performanc- ok zaklatottabbak és látványosabbak, az emberi jellemnek a dionüsszoszi oldalát emelik ki. A bemutatón résztvevő fiatal alkotók tiltakoznak, ha tevékenységüket esztétikusnak nevezik. Számukra az esztétikus, és ez a magatartás az újfestészet iránti ellenszenvüket is bizonyítja, a megvásárolhatót jelenti. Ők pedig nem akarnak eladhatókká, manipulálhatókká válni. Gondosan őrzik függetlenségüket; ez a magatartás teszi hitelessé, etikussá, fontossá művészetüket.?

Résztvevő művészek:

Objekt-, installációépítők:

Gubis Mihály, Békéscsaba, Penyaska László, Békéscsaba, Baji Miklós Zoltán, Békés, Helyettes szomjazók, Budapest, Bászné Szigeti Pálma, Románia, Sepsiszentgyörgy

Sajnos néhány installátor nevét és nemzetiségét nem tudjuk, mert a visszajelentkezési lapok elvesztek.

Performanszokat is bemutató installátorok, művészeti csoportok:

Zalias Lapas: Látás I., Litvánia; Szombathy Bálint: Képelégia, Jugoszlávia; Damokos Csaba (Etna csoport): Ébredés után, Románia; Post Ars: Requiem, Litvánia; Alkotás- Block: Kívül- belül, Magyarország; Kovács István: Imbisz, Magyarország, Ütő Gusztáv és Kónya Réka /Etna/: Köt- és- ek, Románia; Albert Levente /Etna/: Hal, Románia; Szergej Gorianov és Igor Kozlov: A súly ideje, Oroszország; Bob József /Etna/: Huj, huj, huj, Románia; Zalias Lapas: Látás II:, Litvánia; Fazekas Gyula: Március 15., Románia; Post Ars Csoport és Zalias Lapas: Érintés, Litvánia.

Zenekarok: MASK, Nihil, Kézi Chopen, Jugoszláviai Igaz Tudósok.



Csalánleves II.

1992, Póstelek

A hazai és külföldi művészek két napot töltöttek meg programokkal.

?Az elvetett csalánmag tehát megsokszorozottan kelt ki, sőt virágzott újra. A fogyasztói társadalom nem törődik az ökológiai törvényekkel. Ha most lenne a világvége, a pósteleki alkotók és a résztvevő közönség már értékes segédpontokkal jelentkezhetnének a paradicsomba.?- írja Dr. Cs. Tóth.

Résztvevők:

Performanszok:

Block- csoport: Block, Budapest; Gubis Mihály: Hiány, Békéscsaba; Baji Miklós Zoltán: Áldoztatás I- II., Békés; Gábriel Anett: Kastélybalett, Békéscsaba; Tóró Attila: Határok, Románia, Sepsiszentgyörgy; Barta Sándor: Evangélium, Románia, Arad; Veres Szabolcs: Előétel a csalánleves után, Románia, Sepsiszentgyörgy, Majoros Gyula: Nyolcadik utas a gémeskutas, Kecskemét; Ütő Gusztáv, Kónya Réka: Földrajzóra, Románia, Sepsiszentgyörgy

Kiállítók:

Aknay János, Szentendre, Vincze Ottó, Szentendre, Diószegi Eszter, Békés, Schéner Mihály, Békéscsaba- Budapest, Győrffy Sándor, Budapest, Darabos Edit, Békéscsaba, Penyaska László, Békéscsaba

Költők:

Kántor Zsolt, Szarvas, Fehér József, Gyomaendrőd, Kalmár Zsolt, Békéscsaba

Fotóművészek:

Váradi Zoltán, Békéscsaba, Boldog Gusztáv, Békéscsaba

Zenei attrakciók /a teljesség igénye nélkül/:

Békés Banda, Békéscsaba, Szokolay Dongó Balázs, Tótkomlós, Madrapur, Budapest, Tankcsapda, Debrecen, Andersen, Hollandia, Cseh Marcell Gábor és Malosik Miklós, Budapest, Kopasz Tamás: Vér /audioinstalláció/ Budapest

A rendezvény szakácsa és életmód tanácsadója: Erdősi Géza, Békéscsaba

Csalánleves III.

/Az utolsó pósteleki giga- monstre fesztivál/ 1993.

Ez a háromnapos nemzetközi fesztivál túlnőtte önmagát. A biztonsági őrök becslése szerint a három nap alatt több mint 3000 ember látogatott ki a rendezvényre. Lakókocsikkal is jöttek Angliából, Hollandiából. Ebben az évben sikerült fesztiválújságot is kiadnunk: Csalánújság, A Pósteleki Kastélyfoglalók Lapja címmel, 15.000 példányban. A lap a helyszínen, valamint a Napi Délkelet c. színes megyei napilap mellékleteként került terjesztésre. Az újságban a következő szerzők publikáltak: Cs. Tóth János, Váradi Zoltán, Nyemcsok Éva, Gubis Mihály, Monty Cantsin, Kántor Zsolt, Nagy Zopán, Bíró József, Kiss Ottó, Herczeg Tamás, Fehér József, Diószegi Eszter, Jázmin Áron, Kalmár Zsolt, Sík Toma, Lorie Győrffy Sándor, Dr. Máriás Béla, Világosi Molnár Attila, Boldog Gusztáv, Vörös András, Leukémia, MASK, Váradi Zoltán, BMZ.

A rendezvényre kiadtuk Kiss Ottó: Szilveszteri kaland című könyvét.

A bemutatott műsorok:

Nyemcsok Éva, Kőhalmi Krisztina, BMZ: Meg kell közelíteni /zenei akció/, Gábriell Anett: Talajbalett, BMZ és aszisztense: Misztikum és mágia /performansz/, Gubis Mihály, Gábriell Anett: Uzsonna performansz, Kovács István: Hiúságevés /performansz/, Ütő Gusztáv, Kónya Réka, Románia: Zeneóra, Táncóra, Bíró József, Zsanett Pőccs: Fertőtlenítés /performansz/, Tóró Attila, Veres Szabolcs: Galy a gallyon /performansz/, Karácsony Péter: Zene Dalí- ra és kastélyra /előadás/, Gábriell Anett: Kastélybalett.

A romok között installációkat és objekteket állított ki:

Diószegi Eszter: Szerelemoltár, Penyaska László: Baleset, Marosán Ferenc: Csalánleves- kocka.

Világosi M. Attila provokatív fotókat rakott ki. Balázs Erzsébet- Hajdú István László: Katica elment c. szociofilmjük is bemutatásra került.

Mind a három napon amatőr és profi zenekarok váltották egymást a színpadon, Prisztavok Zoltán szervezésében.

A Csalánleves III. többfordulós vitát eredményezett a Békés Megyei Hírlap hasábjain. Míg az országos szaklapok pozitív kritikákkal illették az eseményt, addig a helyi napilap abszolút negatív színben tüntette fel.

1994- ben már nem volt Csalánleves. Helyette a békéscsabai Széchenyi- ligeti Sörkertben, a Béla- kupát tudtuk megvalósítani, ami az önigazolás kényszerének erőltetésénél nem volt több.

Oriens ?95, Disznók közé, Nemzetközi Modern Kultúra Fesztivál

1995. április 7.- Békéscsaba, Jókai Színház

Az Ifjúsági Ház és az Oriens Alapítvány megbízásából a BMZ ART&MEDIA Kulturális Vállalkozás szervezte és részfinanszírozta. Ez a ?95- ös projekt már túlmutatott Közép- Kelet Európán.

Program:

ODRADEK- akusztikus akciózenekar, Debrecen, Gubis Mihály performansz, Békéscsaba, Baudhuin Simon: Mail Artos művész kiállítása és performansza, Belgium, Palkó Tibor festőművész kiállítása és akciója, Jászberény, Kovács István performansz, Vasad, Dóra Attila: Szaxofonszóló, Budapest, Monty Cantsin neoista előadása, Kanada, THEATRE OPAL K. O. zenei performansz, Budapest, Baji Miklós Zoltán, Gergely László: Disznók közé akciódráma, Békéscsaba, Kőrösi Norbert: BMX bemutató, Orosháza.

A Disznók közé után Békéscsabán nem szerveztünk nagyobb összművészeti eseményt. A székhely áttevődött Fonyba, Gubis Mihály kitartása és önfeláldozó munkája eredményeként négy alkalommal a 20x20 Kisképek Fesztiválja formájában. Az 1997- 2000- ig tartó, évi egy alkalommal jelentkező fesztiválra az egész világból jelentkeztek alkotók. A zempléni kis falu kocsmája lett bemutatótere a világ ismert és ismeretlen progresszív művészeinek. A 20x20- as fesztiválok kiteljesedési a Békés megyei előzményeknek, amelyek egy igazán értékes katalógusban összegződtek a negyedik 20x20- ast követően. A magyar és angol nyelvű katalógus a Patak csoport gondozásában, Gubis Mihály magánkiadásában jelent meg.

Természetesen nem tértem ki minden kisebb csoportos vagy egyéni akcióra, de a felsorolt események jól szemléltetik a művészeti progresszió eltitkolhatatlan jelenlétét Békés megyében, amely békéscsabai központtal áthat és visszahat megye és országhatárokon.


Írta: BMZ (Baji Miklós Zoltán) intermédia művész

(Folytatjuk)

'A CSALÁNLEVESTŐL AZ ORIENSIG' - 1. rész 
'A CSALÁNLEVESTŐL AZ ORIENSIG' - 2. rész
'A CSALÁNLEVESTŐL AZ ORIENSIG' - 3. rész


Kapcsolódó cikkeink:

Csalánleves a tanyán
Csalán a Tanyán
Skandináv Gibbons

 
2003. március 4, kedd 
 

 

Rég volt (Pontok: 1)
Szerző: Fluxus Ideje: 2003. július 12, szombat
(Adatok | Üzenet küldése)
Ilyen régen volt már ez az előadás? Én meg csak most reagálok... Késésben vagyok, de akkor is meg kell mondani... Először is: nagyon jó ötlet volt közzétenni a teljes szöveget, mert egyrészt a hosszas (de tartalmas) monológot, emlékszem: nem tudtuk mindannyian nyomon követni (nem az érdeklődés híjján, csak a szokásos éjszakai láz miatt...). Másodszor jó ötlet volt a közhírré tétel, mert kordokumentumról beszélünk: és ez nem elhanyagolható tény...
Az előadásról szólva: rendkívül tetszett a díszlet, az íróasztal a kis olvasólámpával, és egyébként is: jók tudnak lenni BMZ-féle díszletek, hatásos ez a fajta tárgykultúra. Emlékszem pl. a szalmazsámolyokra, középütt a Szarvashajóval, olyan volt, mint egy kis modern jászol, vagy BMZ tanyáján az állatkoponyákra, amit göcsörtös faágakkal, vagy fafaragásokkal kombinált...
Csak azt akarom mondani, hogy örülök, hogy a Viharsarok nem veszett el a süllyesztőben; akkor sem vesztünk el, ha nem kaptunk a központtól megfelelő megbecsülést, fórumot hogy megnyilvánulhassunk, vagy pénzt, hogy dolgozhassunk nyugodtan. Hiszen ami művészeti érték mindettől függetlenül létrejött (mégha esetleg nem is kapott megfelelő kritikát, támogatást, vagy publicitást), az hozzájárul, építi a helyi kultúrát, és ez a fontos. A megbecsülés, az egy másik kérdés, de talán az utóbbi időben ezen a téren is tapasztalható némi javulás. "A zene mindenkié." - az ismerős szlogen, az a gyanúm mára már nem csak a muzsikára vonatkozik.








Legyen Önnek is honlapja! Készítette, szerkesztette, tárhely: CSABAPROG Kft.